خطر ابتلا به دمانس با پیک قندخون ارتباط دارد

22 مه 2017- یک مطالعه ی جدید‌ نشان داده است: افراد میانسال مبتلا به دیابت که به طور منظم، افزایش ناگهانی قندخون را تجربه می‌کنند، خود را در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل قرار می‌دهند.

 محققان آمریکایی در مطالعه‌ای که تقریباً 13 هزار نفر در آن شرکت داشتند، همچنین به این نتیجه رسیدند که افزایش مقدار قندخون می‌تواند به افزایش احتمال زوال شناختی بیانجامد.

 آنها گفتند: این یافته‌ها که در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شده است، می تواند برای کمک به هدایت افراد مبتلا به دیابت، برای دوری از زوال عقل و اختلال شناختی استفاده شود.

محققان از 1,5-anhydroglucitolکه یک نشانگر کوتاه مدت برای کنترل قندخون است، برای بررسی ارتباط بین مقدار قند خون در افراد  میانسال را با زوال عقل و زوال شناختی استفاده  کردند.

آنها دریافتند که احتمال زوال شناختی در افرادیکه افزایش ناگهانی در میزان قند خون را تجربه می‌کردند و دارای میانگینA1c   7 درصد (53 میلی مول برمول) یا بیشتر بودند، بالاتر بود.

 در مجموع 1105 فرد در طی یک دوره‌ی متوسط 21 ساله به زوال عقل مبتلا شدند، دانشمندان همچنین به مطالعه ی افراد غیر دیابتی نیز پرداخته اما هیچگونه ارتباطی را بین مقدار قند خون این افراد و زوال عقل یا کاهش شناختی نیافتند.

این مطالعه توسط Andreea Rawlings از دانشکده‌ی بهداشت بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد. پیش از این، ارتباط بین مقادیر بالاتر هموگلوبین A1c  و خطر زوال عقل و اختلال شناختی  مشخص شده بود، اما هیچ پژوهشی به نقش تغییرات گلوکز در این ارتباط نپرداخته بود.

محققان نتیجه گیری نمودند که در میان افراد مبتلا به دیابت، پیک قند خون یک فاکتور خطر برای زوال شناختی و زوال عقل است، بنابراین هدف قرار دادن پیک قند خون علاوه بر کنترل متوسط قندخون ممکن است روش پیشگیری مهمی برای این بیماریها باشد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/risk-of-dementia-linked-to-blood-glucose-peaks-90916573.html